האם אתה צריך לעשות שינוי בעסק שלך ואיך תבטיח שתעשה אותו בהצלחה?

 

(המאמר כתוב בלשון זכר לצורך בהירות בלבד, אך מופנה לשני המינים במידה שווה)

 

האם לסייד את הקירות במשרד שלך זה לעשות שינוי בעסק שלך?

ברור לך שלא…

 

אז מה כן מהווה שינוי בעסק?

 

כדי להתחיל להבין ולהרגיש מה כן, ענה על השאלות הבאות ב-כן/לא:

  1. האם הרווח מהעסק שלך מספיק כדי שאתה ומשפחתך תוכלו לנהל את אורח החיים (הסביר) הרצוי לכם?
  2. האם הרווח בעסק שלך גדל השנה לעומת הרווח בשנה שעברה (או לפחות דומה לזה שהיה בשנה שעברה)?
  3. האם יש לך הרהורי חרטה על כך שפתחת עסק, כי בתור שכיר הרווחת יותר והתאמצת פחות?
  4. בלי קשר לרווח (שאולי לא כל כך רלוונטי, כי יש עוד הכנסה במשפחה) האם אתה מרגיש שאתה מממש מספיק את היעוד המקצועי שלך בעסק?
  5. האם רוב הזמן אתה עובד ברמת מתח ולחץ סבירים, ונשאר לך גם מספיק זמן למשפחה ולפנאי?
  6. האם אתה קם כל בוקר עם שמחה בלב לקראת יום העבודה שלך (ולא מכריח את עצמך לקום לקראתו)?
  7. האם אתה מרגיש שהעסק שלך הגיע לגודל ולהיקף הפעילות שתואם את החזון שלך,?
  8. האם אתה יכול להצביע על שינויים משמעותיים שעשית בעסק שלך, אשר הביאו לתוצאות העסקיות הרצויות?

 

אם ענית בחיוב על כל השאלות – שאפו גדול!

המאמר הזה לא באמת נחוץ לך.

אולי אפילו תרצה להצטרף לצוות תכל'ס בתור יועץ…

 

אבל, אם יש לפחות תשובה אחת שלילית או יש לך ספקות לגבי חלק מהתשובות, אז כנראה שהעסק שלך צריך שינוי.

שינוי שמשמעותו תהליך שיביא את העסק שלך מהמצב הנוכחי שלו למצב בו 8 התשובות תהיינה חיוביות.

המשך קריאה נעימה…

 

בואו נראה מקרוב מה המשמעות של שינוי בעסק – איך עושים אותו?

 

בהרבה מאד מקרים, השינוי הנדרש בעסק הוא

למכור ליותר לקוחות כדי להרוויח יותר או כדי לממש יותר את היעוד המקצועי.

להגדיל רווח

כדי לגרום לשינוי הזה לא יעזור אם תרוץ ישר לעשות יותר שיווק.

במקום זה, וברוב המקרים –

נדרש תהליך מובנה ומדויק אשר כולל 6 שלבים:

 

שלב 1 – הגדרה של הלקוחות הנכונים עבורך.

נכונים – לפי מספר קריטריונים –

בין השאר תרצה לוודא שיש הרבה לקוחות כאלה

ושהם יכולים לעמוד במחירי המוצרים שלך.

זה לא אומר שלא תמכור ללקוחות אחרים –

זה רק אומר שבשלב ראשון השיווק יתמקד בהם

ולאחר שהן יגיעו בהמוניהם תתתפנה למקד את השיווק לקהל אחר.

 

שלב 2 – הגדרה של המוצרים או השרותים שתרצה למכור

ברור, שהמוצרים חייבים להיות מותאמים למה שהקהל שבחרת מחפש וצריך.

אבל זה הרבה יותר מורכב מזה!

לדוגמא, אתה מטפל שהשרות היחיד שלך – לכאורה – הוא שעת טיפול.

אבל יש גם טיפול התנסות, אבחון, טיפול בודד וחבילות של טיפולים.

ואולי יש לך גם מדריך קצר שמסביר את השיטה והייחודיות שלך כמטפל.

צריך לדייק את השרותים המוצעים בשלבי המכירה השונים

באופן שגם יעזור לך לבנות את השרותים האלה (בהיבט השיווקי).

 

שלב 3 – תמחור המוצרים או השרותים

תמחור רק לפי מחירי השוק גורם לכך שאתה

עלול לא להרוויח בכלל או לא להרוויח מספיק.

כדי לדרוש מחיר גבוה ממחירי השוק

עליך לתת יותר ערך במוצר או בשרות שלך לעומת המתחרים.

וצריך למצוא דרך לעשות את זה…

 

שלב 4 – יצירת בידול

אם העסק שלך לא שונה מזה של המתחרים שלך

אז למה שהלקוחות יבואו לקנות דווקא ממך?

ואם כבר יבואו, למה שישלמו יותר מאשר למתחרים?

יצירת בידול לעסק, הוא תהליך מורכב וקריטי לרווחיות שלך בעסק,

והוא קשור כמובן, לשלב הקודם בתהליך הכולל – תמחור.

 

שלב 5 – בניית מערכת השיווק

רק לאחר שתדייק את 4 השלבים הקודמים נכון לבנות את השיווק שלך.

בניית מערכת השיווק כוללת:

  • קביעת ערוצי השיווק בהם תפעל
  • בניית המרכיבים בכל ערוץ (פליירים, פוסטים, משפכים, קמפיינים… ). והבחירה היא לא אקראית…
  • בניית תוכנית השיווק (מה צריך לעשות מתי ועל ידי מי)

 

שלב 6 – בניית מערכת המכירות

בשלב זה צריך לקבוע איפה למכור. בפגישה? ברשת? בהרצאה?

ובעיקר צריך ללמוד איך לפנות ללקוחות שלך,

על מנת להבטיח שכמה שיותר מתוכם יהפכו ללקוחות משלמים.

 

אז אחרי שברור לך גם שאתה כנראה צריך שינוי בעסק,

ואחרי שהבנת במה זה כרוך,

זה הזמן שתכיר 2 עובדות סטטיסטיות חשובות.

הן יעזרו לך להבין עד כמה אתה חלק מבעיה גדולה מאד שלא כדאי להדחיק

 

  1. מנתוני הלמ"ס, כל שנה מתים כ- 8-10% מהעסקים הקטנים בישראל. אחרי שנתיים מיום ההקמה יש לעסק קטן כ- 70-80% סיכוי למות. הסיבה העיקרית למוות המוקדם – רווח לא מספק!
  2. לפי מחקר שנערך בארה"ב לפני מספר שנים, השעה בשבוע שבה הכי הרבה אנשים מקבלים התקף לב היא ביום שני בין 8-9 בבוקר. בדיוק כשמתחיל שבוע העבודה.

 

מסקנה:

כעצמאי (וגם כשכיר) עבודה לא מתגמלת או לא מספקת או מלחיצה יותר מדי או… עלולה להרוג אותך!

 

לפחות העובדה הראשונה ידועה לרוב בעלי העסקים הקטנים בישראל.

למרות זאת, עסקים קטנים ממשיכים למות באותו קצב!

כלומר, רוב בעלי העסקים לא מבצעים שינויים נדרשים בעסקים שלהם, או מבצעים – אבל לא באופן שמביא לתוצאות הנדרשות.

 

מהו ההסבר לכל זה?

 

יש הרבה סיבות לכך שבעלי עסקים לא מבצעים את השינויים הנדרשים,

אבל אפשר לצמצם אותן לשתיים: פחדים וחוסר ידע.

 

פחדים (רשימה חלקית):

  • משינוי. המוח שלנו בנוי כך שנימנע ככל האפשר משינויים.
  • מכישלון. כי הוא גורם לכאב – אחד הכוחות שמניעים אותנו.
  • מהצלחה. כן, יש כאלה שחוששים שההצלחה "תמתג" אותם באופן שונה מהדימוי העצמי הנמוך שלהם.
  • מאיבוד שליטה. כי לבעל העסק יש אשליה שעכשיו הוא שולט במצב "הקבוע" בעסק, אבל אם יעשה שינוי הוא לא יודע מה יקרה – כלומר יאבד שליטה.
  • מההשקעה הנדרשת לביצוע השינוי. למרות שתמיד ההשקעה תהיה קטנה בהרבה מהמחיר במקרה של סגירת העסק, או סתם המשך הדשדוש.

רגע, אבל האפשרות שתאלץ לסגור את העסק היא הכי מפחידה, לא?

האפשרות של סגירת העסק צפויה להתרחש בעתיד הרחוק בעוד שכל מה שקשור לשינוי מתייחס לעתיד הקרוב. המוח של כולנו מעדיף לטפל בפחד המוחשי הקרוב ולהדחיק את הפחד לגבי מה שיקרה בעתיד הרחוק יותר.

זו הסיבה לכך שאנשים מעדיפים לשלם באשראי ולא במזומן.

זו גם הסיבה לכך שאנשים ממשיכים להתחתן, למרות ששיעור הגירושין עומד על 30-50% (תלוי במדינה/חברה).

 

חוסר ידע:

בעל עסק מבין הכי טוב בתחום המקצועי של העסק שלו.

לרוב הוא לא מבין בשיווק, מכירות, כספים, ניהול עובדים, תכנון,…

גם אם הוא למד נושאים אלה בספרים קורסים או אפילו באוניברסיטה –

               כי לרוב הוא לא התנסה ביישום של מה שלמד, בפועל.

בגלל חוסר הידע בעלי עסקים מפחדים שייכשלו בביצוע השינוי או מנסים לבצע שינוים ולא עושים אותם בהצלחה.

 

אז מה אפשר תכל'ס כשנדרש שינוי בעסק?

 

אפשר להתבאס ולקטר ולהמשיך באותה דרך – "כי ממילא אין מה לעשות"…

זאת בהחלט אפשרות שרבים מאמצים אותה, למרות התוצאות השליליות המובטחות לחלק גדול מבעלי העסקים…

 

ויש עוד 2 אפשרויות:

בחירה

אפשרות אחת היא (להמשיך) לנסות לבצע לבד את השינויים הנדרשים.

להתגבר על הפחדים, ללמוד לבד איך לבצע את השינויים הנדרשים, לבצע הלכה למעשה, להתגבר על כישלונות בדרך ולהמשיך עד להצלחה.

אפשרות מצוינת – בעיקר אם יש לך מספיק כסף, זמן, נחישות, אנרגיה וסבלנות.

 

אפשרות שניה היא להיעזר ביועץ עסקי לביצוע השינויים הנדרשים.

היעזרות ביועץ עסקי מביאה אתה מספר יתרונות מהותיים על פני ביצוע של השינויים לבד ללא עזרה חיצונית:

  1. הוא יעזור לך לגלות במדויק למה צריך לשנות (בהתאמה לאחת או יותר מ- 8 השאלות בתחילת המאמר).
  2. הוא יעזור לך למפות את המצב המצוי ולשרטט בפניך את המצב הרצוי בעסק.
  3. הוא יעזור לך להתגבר על הפחדים – כי קל יותר להתגבר על הפחד כשאתה לא לבד מול האתגר (אם לא ברור למה, תיזכר בילדות שלך, כשביקשת שמבוגר ילך אתך בחושך…).
  4. הוא יביא עמו את כל הידע העסקי שחסר לך.
  5. הוא יעבוד יחד אתך על ביצוע השינוי בפועל במקום שתעשה את זה לבד
  6. הוא יעזור לך להשיג את מטרות השינוי הנדרש

 

כן, אבל יש עם זה בעיה קטנה … יש הרבה יועצים בישראל ולא כולם יעזרו לך באמת בכל הסעיפים לעיל. למעשה אולי כבר התנסית בכמה כאלה…

אז הנה טיפים שיעזרו לך להחליט אם לחפש בכלל יועץ עסקי ואיך למצוא יועץ או מלווה עסקי מצוין שיוביל אותך להצלחה בכל תהליך השינוי:

  1. תחפש יועץ רק אם אתה באמת רוצה שינוי! אל תתחיל לחפש אם לא באמת ובתמים הגעת להכרה שאתה צריך שינוי בעסק ואתה גם רוצה לעשות אותו.
  2. חפש המלצות! יועץ – כמו כל בעל מקצוע – צריך להיבחן בעיקר על פי התוצאות שהוא עוזר לך להשיג. הכי טוב זה לקבל המלצה ישירה ממישהו עליו אתה סומך, שהתנסה בייעוץ של אותו יועץ. אם אתה לא מכיר אחד כזה, תקרא בעיון המלצות באתר של היועץ. אם יש הרבה מאד המלצות (בעיקר אם זאת חברת ייעוץ) תתרשם אם הן נראות לך אמיתיות ואמינות. אם אתה לא בטוח או שיש מעט המלצות, אפשר לבקש מספרי טלפון של כמה ממליצים שאתה בוחר מתוך הרשימה באתר ולהתקשר אליהם.
  3. חפש יועץ שיתייחס לעסק שלך באופן כוללני! אין טעם לחפש מישהו שהוא רק יועץ שיווק או יועץ מכירות או יועץ כספים, גם אם אתה חושב שהבעיה שלך היא רק באחד התחומים האלה! אין טעם, למשל, לחפש יועץ שיווק אם אתה לא יודע למכור כמו שצריך. אין טעם לחפש יועץ מכירות אם אתם לא יודע איך לשווק או למי בדיוק כדאי למכור ובאיזה מחיר.
  4. תקשיב לאינטואיציה שלך! יועץ טוב חייב לטעת בך תקווה שאתה יכול להצליח בביצוע השינוי בעסק שלך ושהוא זה שיכול לעזור לך לבצע את השינוי. אם זה לא קורה כבר בפגישת ההיכרות הראשונית, זה אומר אחת מהשתיים – או שהוא חושב שלא ניתן להציל את העסק שלך ורק רוצה להרוויח מהייעוץ או שאין ביניכם חיבור מתאים.
  5. תהיה מוכן – מראש – לסמוך על היועץ שלך! אתה חייב להרגיש בטוח עם הבן אדם ש"בתוך" היועץ ועם הפתרון שהוא מציע כבר בפגישה הראשונה. אל תנסה להבין יותר מדי את השיטה ואת התיאוריה מאחורי הפתרון. כי אם היית מבין ויודע אותה לבד, לא היית צריך יועץ…
  6. חפש יועץ שגם ילווה אותך בתהליך ולא רק יאמר לך מה לעשות! הוא יודע שיש דברים שלא תדע לעשות לבד או שתתקשה לעשות אותם ללא תמיכה!
  7. קח אחריות והתגייס לתהליך! למרות האמור בסעיף הקודם, אתה חלק משמעותי מתהליך השינוי. היועץ הוא לא קוסם. על מנת להצליח אתה חייב להיות מחויב לתהליך ולקחת עליו אחריות מלאה. זה מתבטא בין השאר בפינוי זמן כפי שנדרש ובביצוע קפדני של "שיעורי בית" שתקבל מהיועץ.
  8. תהיה מוכן להרפות מהצורך שלך להתווכח ולהיות בשליטה! אם אתה מתכוון להתווכח על כל דבר עם היועץ, או מתכוון לנהל אותו ולא לסמוך עליו אז חבל על הזמן והכסף שלך – זה לא יעבוד. אתה חייב לסמוך – לא בעיניים עצומות אמנם – ולהתמסר לתהליך.
  9. העדף יועץ שנותן ערך מוסף מעבר לידע שהוא עצמו מביא! יועץ שעובד לבד בדרך כלל עולה פחות מיועץ שהוא חלק מחברת ייעוץ. אבל לחברת ייעוץ יש מספר יתרונות, בעיקר: מוניטין ברור יותר (הרבה ממליצים), אפשרות התייעצות של כמה יועצים (מאסטרמיינד), אפשרות שליחת יועץ מחליף במידת הצורך.
  10. ראה בתהליך הליווי לביצוע שינוי בעסק – השקעה ולא הוצאה! זוהי השקעה שתחזיר את עצמה ותביא לרווח גדול נוסף. אם אתה לא מאמין שזה יקרה – אל תקנה ייעוץ עסקי גם אם הוא עולה לך שקל.

 

 

לסיכום,

הדרך לשינוי בעסק מתחילה בהכרה בכך שאתה באמת צריך אותו.

התהליך הדרוש על מנת לחולל שינוי בעסק שלך יכלול ברוב המקרים 6 שלבים, עם התאמה ספציפית לעסק שלך:

                              לקוחות > מוצרים > תמחור > בידול > שיווק > מכירות

אם אתה כבר מודע לצורך בשינוי כדאי מאד גם להכיר מה הם הפחדים שלך משינוי ומהו הידע שחסר לך כדי לבצע אותו.

השלב הבא הוא לבדוק עם עצמך אם עכשיו זה הזמן המתאים להתחיל בתהליך השינוי. אנשים אוהבים לדחות דברים – לפעמים בגלל סיבות טובות אבל לרוב בגלל הפחדים שהוזכרו. נסה לחשוב בכנות אם בעתיד יהיה לך באמת קל יותר לבצע את השינוי בעסק, או שאתה סתם דוחה כדי להישאר באזור הנוחות.

לאחר שהחלטת שעכשיו זה הזמן לעשות את השינוי, תבדוק עם עצמך אם אתה יכול ורוצה לעשות אותו לבד או להיעזר ביועץ עסקי.

אם החלטת להיעזר ביועץ עסקי, קרא שוב בעיון את עשרת הטיפים למציאת יועץ עסקי והתחל לפעול בהתאם.

בין אם החלטת לעשות עכשיו את השינוי לבד או להיעזר ביועץ עסקי חשוב מאד שתתחיל לפעול באמת עכשיו. 

 

אם יש לך שאלות, או שברור לך כבר שאתה רוצה להיעזר ביועץ עסקי,

אני מזמין אותך לפגישה איתי ללא עלות וללא התחייבות.

בפגישה נבדוק יחד מהן הסיבות שלך לביצוע שינויים בעסק ואילו שינויים נדרשים.

במידה ואעריך שאני יכול לעזור לך לעשות שינוי בעסק,

אציע לך מה צריך לעשות ואתאר בפניך איך נוכל לעבוד יחד.

 

רק להכניס את הפרטים למטה ואחזור אליך תוך 48 שעות כדי לתאם את הפגישה.

שאול רביד

להשאיר תגובה כאן

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close