מתי, איך ואיזה הומור יכול לעזור לך בעסק?

מחקרים מראים ששילוב הומור עוזר מאוד בעסקים –

בייחוד במכירות ובניהול עובדים. האם זה תמיד נכון?

בואו נראה למה זה נכון,

איזה הומור מתאים לסביבה עסקית,

מתי ובאיזה מינון לשלב אותו

ומאילו טעויות להימנע.

 

העסק שלך זה דבר רציני, נכון?

אתה רוצה להיראות בעיני הלקוחות שלך "מקצועי", כן?

אז מה פתאום להכניס למשוואה הומור?

לא הרבה יודעים, אבל הסיבה העיקרית לעשות את זה היא ביולוגית!

כשגורמים לאדם אחר לצחוק, או אפילו לחייך,

הדבר מעורר אצלו הפרשה של שני הורמונים – אוקסיטוצין ודופמין.

אלו שני הורמונים הידועים כפעילים אצלנו בשלב ההתאהבות.

אבל לא רק.

האוקסיטוצין הוא הורמון "מקרב".

ככל שרמת האוקסיטוצין בגופנו עולה,

כך אנחנו חשים צורך להתחבר יותר למי שנמצאים בקרבתנו.

הדופמין הוא הורמון אשר משפיע על מנגנון הזכירה.

כלומר, יש סיכוי גדול יותר שנזכור משהו שסיפרו לנו בצורה הומוריסטית או מצחיקה

מאשר אותו דבר -שסיפרו לנו בצורה "מקצועית" ויבשה.

הומור בעסקים

אז איך העובדות הביולוגיות האלו יכולות לעזור לך למכור טוב יותר?

כדי להצליח במכירה חשוב ביותר ליצור כימיה עם הלקוח ולרכוש את אמונו.

הומור עושה בדיוק את זה – הוא גורם ללקוח לחוש אליך קרבה מבלי שהוא אפילו יהיה מודע לכך.

בנוסף, בחלק מתהליכי המכירה צריך להציג ללקוח מידע שחלקו עשוי להיות מורכב או ארוך או סתם משעמם.

יהיה ללקוח קל יותר לזכור מידע כזה אם הוא ילווה בהומור אשר ישחרר אצל הלקוח דופמין שיעזור לו לזכור אותו.

לא מאמינים לזה?

מחקרים שנעשו באוניברסיטת סטנפורד הראו עלייה של כ-30% במכירות כאשר השתמשו בהומור!

 

וברמה הפסיכולוגית?

זו הסיבה השנייה שמצדיקה הכנסת הומור לפעילות העסקית.

ברמה הפסיכולוגית, הומור זה בעצם הסתכלות על המציאות בצורה שונה או מיוחדת ולא קונבנציונלית.

לכן, בעל עסק עם חוש הומור יהיה – וכך גם ייתפס ע"י הלקוח – אדם עם גמישות מחשבתית ויצירתיות,

אדם שכיף להתחבר אליו ולרכוש ממנו.

עוד עובדה פסיכולוגית שחשוב לדעת: בכל רגע נתון אדם יכול לחוש רגש אחד בלבד.

שתי עובדות אלו מסבירות מדוע כל כך חשוב לשלב הומור במשא ומתן.

ראשית, הרבה פעמים נדרש למצוא פתרונות יצירתיים שייצרו מצב של WIN-WIN.

שנית, לעתים נוצר מתח שיכול בקלות להתחלף לתחושת הנאה

בעזרת הערה הומוריסטית שגורמת לצחוק או לחיוך ומחליפה את תחושת המתח.

 

למה הומור עוזר גם בניהול עובדים?

פשוט!

כשאנחנו מנהלים את העובדים בעסק, אנחנו בעצם "מוכרים" להם את הערכים, המטרות והכללים שלנו.

לנהל את העובדים בצורה מוצלחת זה בעצם למכור לעובדים שלנו יותר מכל אלה.

וכבר ראינו שהומור עוזר במכירות…

מחקרים מראים, לכאורה באופן מפתיע, שכשאנחנו משתמשים בהומור כלפי עצמנו –

כלומר צוחקים על עצמנו – אנחנו עושים פחות שגיאות ואנחנו גם יותר עמידים בפני משברים בעסק.

התייחסות מהולה בהומור כלפי העובדים תגרום לאווירה נעימה יותר בעבודה,

העובדים יעריכו אתכם יותר והם יהיו פחות בחרדה כך שייעשו פחות שגיאות.

הנה לדוגמה סיפור מצחיק (וידוע) בו תוכלו להשתמש

כשתרצו להדריך את אנשי המכירות שלכם להציע ללקוחות 2 אפשרויות

כדי להגדיל את הסיכוי שיבחרו אחת מהן

(לעומת אפשרות אחת שהאלטרנטיבה שלה היא לא לבחור בכלום):

ישראלי אחד מסתובב בשדרה החמישית בניו יורק ורואה קבצן,

מרופט ומלוכלך, שיושב ומולו פחית שאין בה כמעט כסף.

הוא נרתע ממנו, ממשיך בדרכו, ואז רואה עוד קבצן.

אלא שהקבצן הזה נראה הרבה יותר מסודר ונקי

ופחית המטבעות שלו כן מלאה בהרבה מטבעות ושטרות.

לאחר שהוא תורם לקבצן השני מכספו,

חוזר הישראלי לקבצן הראשון ומייעץ לו להתרחץ ולהתלבש

בצורה קצת יותר מסודרת כדי להגדיל את ה"פדיון" שלו.

הקבצן המלוכלך מחייך, מתקשר לקבצן השני המסודר ואומר לו

"מוישה, הנה עוד ישראלי חכמולוג שבא ללמד אותנו איך לעשות עסקים בניו יורק…"

 

אלא שהומור בעסקים זה גם דבר רציני – חייבים להשתמש בו בזהירות רבה!

הנה מספר כללים של "עשה ואל תעשה" שיעזרו לכם להשתמש בכלי העוצמתי הזה באופן אפקטיבי.

 

ראשית, הנה מה לא כדאי לעשות:

  • אם הומור זה לא הצד החזק שלכם – אל תמהרו להשתמש בו! קודם תלמדו, תתאמנו ותנסו אותו על חברים סלחניים. עדיף לוותר על הומור מאשר להשתמש בו בצורה לא נכונה.
  • לא כל נושא מתאים! הימנעו מבדיחות או הערות שמתייחסות לנושאים שנויים במחלוקת. אף פעם אתם לא יודעים מי נמצא מולכם. ובהגדרה של "שנויים במחלוקת" נכנסים נושאים הקשורים לפוליטיקה, דת, גזע, מין (בייחוד בדיחות סקסיסטיות), מגזר וכדומה. לא לדאוג – ישנם מספיק נושאים שאפשר לצחוק עליהם גם בלי להיכנס לנושאים אלו…
  • לא לצחוק על מישהו אחר! לא לקחת דוגמה מ"סטנד אפ" ולהתבדח בצורה פוגענית.
  • לא להפוך לליצן! הומור הוא כמו תבלין – צריך להשתמש בו רק במידה כדי להפיג מתח, לעורר ולהדגיש דברים. שימוש יתר בהומור יגרום לאנשים להתייחס אליכם כאל לא רציניים.
  • אל תספרו בדיחות שאתם לא בטוחים שהן באמת מצחיקות ורצוי גם שלא תהיינה נדושות. בדיחות לא מצחיקות או כאלו שכולם מכירים גורמות למבוכה ולא מוסיפות לכם נקודות…

 

והנה מה כן כדאי לעשות:

  • בסיטואציה מתוכננת מראש – למשל בהרצאה – תתכננו מראש את המקומות שבהם תכניסו הומור וגם את תוכן ההומור.
  • תעשו את זה בהדרגה ובמנות קטנות, בהתאם לרמת ההיכרות שלכם עם הצד השני.
  • תקפידו שההומור שלכם יהיה אמפטי – כלומר נטול ציניות ותוקפנות.
  • תלמדו לצחוק על עצמכם – זהו ההומור שעובד הכי נכון ומתקבל הכי טוב.

 

לסיכום, מה היה לנו?

  • ראינו שהומור הוא כלי שיכול לעזור לכם מאוד במכירות ובניהול עובדים (ובחיים בכלל…).
  • הומור משפיע גם ברמה הביולוגית וגם ברמה הפסיכולוגית – השימוש בו יוצר אצל השומע הורמונים שמעודדים חיבור אנושי, זכירה ואהדה לכם כבעלי חוש הומור.
  • צריך להשתמש בהומור בזהירות ובמידה – שימוש לא זהיר עלול לגרום להומור להיות חרב פיפיות.

 

ועם כל הכבוד להומור – הוא לא הדבר היחיד שאתם צריכים כדי לקדם את העסק שלכם…

אז אם אתם רוצים לקדם את העסק שלכם ולהרוויח יותר – גם בלי קשר להומור – ייתכן ואוכל לעזור לכם.

אני רוצה להזמין אתכם לפגישה ללא עלות וללא התחייבות

שבה נבדוק יחד איך אפשר תכל'ס לקדם את העסק שלכם כך שירוויח הרבה יותר.

הכניסו את הפרטים שלכם למטה ואחזור אליכם תוך 48 שעות לתיאום הפגישה.

את המדריך שלנו להצלחה בעסקים קראתם כבר?

אם לא כדאי לכם להוריד אותו כאן – כל עוד הוא בחינם…

שאול רביד

להשאיר תגובה כאן

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close