לשנות או לא לשנות – זאת השאלה! (חלק 2 מתוך 3)

בסדרת המאמרים נדבר על ביצוע שינויים בעסקים קטנים.

נברר מתי צריך לעשות אותם, מי יכול לעשות אותם

ובעיקר, מה אפשר לעשות תכל'ס בנושא מחר בבוקר.

 

במאמר הראשון (לאלו שפספסו – מוזמנים לקרוא כאן) דיברנו על הצורך לבצע שינוי בעסק.

פרטנו את סוגי השינויים העסקיים אשר צפוי שתרצו לעשות ולשמר לאורך זמן –

יותר לקוחות, יותר מכירות, יותר רווח ופחות לחץ.

הראינו שיש צורך לבצע שינויים בעסק – או לפחות לעשות בדיקה רצינית אם צריך לבצע –

בין אם העסק בסכנת סגירה ובין אם הוא מצליח ואפילו מצליח מאד.

 

במאמר הנוכחי נבדוק עד כמה בעלי העסק מסוגלים לבצע את השינויים הנדרשים בעסק ביוזמתם ובכוחות עצמם.

האם אתם מאמינים שאתם מסוגלים לבצע שינויים משמעותיים בעסק שלכם ביוזמתכם ובכוחות עצמכם?

רבים מכם עונים בחיוב ורבים מכם משלים את עצמם, לצערי.

שינוי עסקי

הנה 2 עובדות מחקריות שמסבירות למה לדעתי אתם משלים את עצמכם.

המחקרים מתייחסים לתחום שבו השינויים הנדרשים חשובים עוד יותר מאשר בעסקים –

הם באמת עניין של חיים ומוות (המחקרים נעשו בארה"ב, אבל מן הסתם תקפים גם בישראל).

חולי לב, לאחר התקף לב או לאחר שמתגלית אצלם תעוקת לב (אנגינה פקטוריס)

נקראים לשיחה על ידי הרופא המטפל שאומר להם

שתוחלת החיים שלהם תתקצר ביותר אלא אם יעשו שינויים משמעותיים בהרגלי החיים שלהם

(תזונה, פעילות גופנית, עישון…).

רוב החולים נבהלים ומתחילים לבצע את השינויים הנדרשים

אבל לאחר כחודש, 90% מהם חוזרים להרגלים הישנים שלהם למרות סכנת החיים הנשקפת להם.

ולא רק חולי לב – מתברר ש-80% מההוצאות הרפואיות בארה"ב מופנות לטיפול במחלות ידועות

הנגרמות ע"י 5 בעיות התנהגותיות הניתנות לשינוי.

 

האם אתם עדיין בטוחים שאתם יכולים לבצע את השינויים העסקיים הנדרשים בעסק שלכם ביוזמתכם ובכוחות עצמכם?

 

הנה עוד 2 נתונים מבאסים – הפעם בתחום העסקים.

את הראשון אתם כנראה מכירים (מתוך נתוני הלמ"ס ומשרד הכלכלה):

  • 75% מהעסקים הקטנים שנפתחים בישראל נסגרים בתוך שנתיים.
  • רק 11% מתוך העסקים הקטנים פונים לקבלת ייעוץ עסקי כלשהו.

כלומר, לפחות 85% מבין העסקים שנמצאים בסכנת סגירה

נמנעים מלהיעזר בשירותי ייעוץ על מנת לנסות למנוע את סגירתם!

 

אז למה בני האדם בכלל ובעלי עסקים בפרט מתעלמים מהסכנות הצפויות ולא מבצעים שינויים?

מבלי להיכנס להסברים מדעיים ארוכים, הסיבות העיקריות הן:

  1. הסברים הגיוניים לא באמת משכנעים!

במוח יש "תבניות" (frames) שעל פיהן אנחנו פועלים.

התבניות האלה הן ברמה של קשרים סינפטיים בין הנוירונים במוח.

התבניות נוצרות במשך זמן ממושך ועל מנת לשנות אותן – או ליצור חדשות – גם כן נדרש זמן ממושך.

תכונה זו של המוח גורמת לכך שנימוק הגיוני, שלא תואם את התבניות האלו, נדחה כלא הגיוני (כן, לא הגיוני!)

או אפילו גובל באי-שפיות ולכן האדם לא פועל על פי נימוק זה.

תכונה זו מסבירה בין השאר את העובדה שיש עדיין אנשים –

לכאורה רציניים ומשכילים – שמאמינים שכדור הארץ שטוח…

 

  1. כידוע, אנשים מונעים מעונג ומפחד, והטענה היא שבעיקר מפחד. אלא ש:
  • אנשים לא אוהבים לחשוב על דברים מפחידים – בעצם מפחדים לחשוב על דברים מפחידים. לכן, הם נוהגים להדחיק אותם או להתכחש לדברים המפחידים.
  • הפחד מניע אותנו בעיקר כשהוא מוחשי ומיידי (אחרת הוא ברמה של חרדה). סכנה רחוקה – סגירת העסק לצורך העניין – מתפרשת כטיעון שפונה אל השכל, טיעון הגיוני, ואז עלול להידחות על ידי התבניות.

 

  1. במוח הקדום (הזוחלי) שלנו יש חלק שנקרא אמיגדלה שברגע שהוא מזהה שינויים פתאומיים הוא מפרש את זה בתור סכנה ומתניע תגובה של הילחם / ברח / קפא (fait / flight / freeze). כתוצאה מכך, גם כשאין באמת סכנה קיומית לאדם, הוא יפעל כדי להתגונן או לברוח מפניה. כשמישהו מנסה להלחיץ אותנו לבצע שינוי, גם אם השינוי באמת נדרש, אנחנו מפרשים את זה בתור סכנה ופועלים בהתאם. זה קורה למשל כאשר איש מכירות אגרסיבי מנסה לשכנע אותנו בכוח לקנות משהו.

 

  1. האגו, או הצדקנות. לעשות שינוי מתפרש אצלנו כהודאה בכך שמה שעשינו עד עכשיו לא היה נכון.

כלומר, אנחנו לא מספיק צודקים / חכמים / חזקים… אז "עדיף" להישאר במצב הנוכחי ולהוכיח לעולם עד כמה אנחנו כן צודקים / חכמים / חזקים…

 

  1. פחד מכישלון.

קשור לאגו ונושא בפני עצמו. כישלונות בעבר עוררו אצלנו כאבים. כשמדמיינים עוד כישלון אפשרי אז חווים שוב את הכאבים הישנים מכישלונות העבר.

התנגדות לשינויים

השאלה המתבקשת: אם כך, איך זה שחלק מהאנשים כן מבצעים שינויים משמעותיים בחיים או בעסק שלהם?

ראשית, יש אנשים עם כוח רצון ושליטה עצמית,

שמצליחים לנהל את החיים שלהם בצורה מתוכננת ועל פי מה שההיגיון שלהם אומר להם לעשות.

הבעיה היא שרוב האנשים הם לא כאלה…

אנשים רבים מבינים מתישהו שהם צריכים לעשות שינויים.

אלא שהם מתקשים לבצע את השינויים

והמציאות לא מחכה עד שאנשים אלו יבצעו את השינויים!

אצל בעלי עסקים, הבנק ובני הזוג הם אלה שיאבדו סבלנות ראשונים כשהעסק מדשדש או מפסיד כסף.

 

לפעמים האדם עצמו – בגופו או בנפשו מאבד סבלנות.

אנשים נכנסים לדיכאון קליני וחלקם מתאבדים בגלל כישלונות חמורים בעסקים שלהם.

בארה"ב, אנשים חוטפים התקפי לב בין 8-9 בבוקר יום שני, יותר מאשר בכל שעה אחרת במשך השבוע.

זו השעה שבה אנשים חוזרים לעבודה – עבודה שהם לא מסופקים בה וגם לא ניסו לעשות שינוי בתוכה או מחוצה לה.

 

במאמר הבא נראה איך כן אפשר לעשות שינויים בעסק שלכם ובכלל, בחיים.

כהכנה, הנה חומר למחשבה…

זוכרים את חולי הלב שהרופאים אומרים להם לשנות הרגלי חיים ושרק 10% מהם מצליחים לעשות זאת?

קרדיולוג אחד בשם ד"ר דין אורניש מקליפורניה הצליח לגרום לשינוי הרגלים אצל החולים שלו.

אחרי 3 שנים, 77% מהחולים שלו המשיכו לדבוק בהרגלים החדשים

(ואצל רובם גם חלה רגרסיה במחלה, כלומר העורקים שלהם התנקו).

השיטה שלו עדיין מופעלת בהצלחה בעולם וגם בישראל.

איך לדעתכם הוא הצליח לחולל שינוי בר קיימא אצל החולים שלו?

(תוכלו למצוא אותו בגוגל אבל לא בטוח שתמצאו גם את המרכיבים הרלוונטיים לתהליך השינוי).

 

לסיכום…

ראינו שאנשים מתקשים מאד לשנות את ההרגלים שלהם גם בידיעה שחייהם יתקצרו אם לא יבצעו אותם.

ראינו גם מהן הסיבות לכך – סיבות שקשורות בעיקר למבנה המוח שלנו ולאופן בו הוא פועל

וגם לאגו ולפחד מכישלון…

ראינו גם שיש בכל זאת תקווה, מאחר ויש מסביבנו אנשים

שכן הצליחו לבצע שינויים משמעותיים בתחומים רבים בחייהם – כולל בעסקים שלהם.

 

קחו לעצמכם כמה דקות – תעצמו עיניים ותשאלו את עצמכם 3 שאלות:

האם אתם מכירים בעובדה שיש לכם קושי אמיתי לחולל שינויים אמיתיים ביוזמתכם ובכוחות עצמכם?

האם אתם מכירים בכך שיש כאלה שכן מחוללים שינוי בחיים שלהם ובעסקים שלהם?

האם אתם רוצים למנף את הידע החדש שקיבלתם ולצאת מיד לפעולה שתביא תועלת רבה לעסק שלכם?

 

במידה ועניתם בחיוב על שלוש השאלות האלה,

ייתכן ואוכל לעזור לכם.

אם תרצו קודם לקרוא את החלק הבא של המאמר לחצו כאן. ואם לא…

אני רוצה להזמין אתכם לפגישה ללא עלות וללא התחייבות,

שבה נבדוק יחד מהן הסיבות שלכם לביצוע שינויים בעסק ואילו שינויים נדרשים.

כמובן שגם אציע לכם איך תכל'ס להתחיל בתהליך הביצוע של אותם השינויים.

הכניסו את הפרטים שלכם למטה ואחזור אליכם תוך 48 שעות לתיאום הפגישה.

את המדריך שלנו להצלחה בעסקים קראתם כבר?

אם לא כדאי לכם להוריד אותו כאן – כל עוד הוא בחינם…

שאול רביד

להשאיר תגובה כאן

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close